OPRICHTINGSAKTE Palestinamuseum vzw
Ondergetekenden:
Kristine Verhoeven, wonende te 3000 Leuven.
Nurhan Abujidi, wonende te 3000 Leuven.
Jean-Paul Van Camp, wonende te 3294 Molenstede
zijn op de stichtingsvergadering van 09 oktober 2024 overeengekomen een vereniging zonder winstoogmerk op te richten bij onderhandse akte krachtens de wet van 23 maart 2019 tot invoering van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen, hierna het WVV.
STATUTEN
NAAM _ZETEL – DUUR
Art. 1. De vereniging draagt de naam PalestinaMuseum.
De naam komt voor in alle akten, facturen, aankondigingen, bekendmakingen, brieven, orders, websites en andere stukken, al dan niet in elektronische vorm, die uitgaan van de vzw, onmiddellijk voorafgegaan of gevolgd door de woorden ‘vereniging zonder winstoogmerk’ of door de afkorting ‘vzw’, samen met volgende gegevens: het adres van de zetel van de vzw, het ondernemingsnummer, het woord ‘rechtspersonenregister’ of de afkorting ‘RPR’, de vermelding van de rechtbank van de zetel van de vzw, en in voorkomend geval, het e-mailadres en de website van de vzw.
Art.2. De vereniging heeft haar zetel in het Vlaamse Gewest.
Het Bestuur is bevoegd om de maatschappelijke zetel binnen België te verplaatsen binnen hetzelfde taalgebied. Indien ten gevolge van de verplaatsing van de maatschappelijke zetel de taal van de statuten moet worden gewijzigd, kan enkel de Algemene Vergadering deze beslissing nemen met inachtneming van de vereisten voor een statutenwijziging.
Art. 3. De vereniging wordt opgericht voor onbepaalde duur. Zij kan te allen tijde worden ontbonden.
DOEL – VOORWERP
art. 4. De vereniging heeft als belangeloos doel het oprichten van een PalestinaMuseum dat de bezoekers wil informeren over de geschiedenis en cultuur van Palestina.
Een museum dat een rechtvaardige vrede bevordert door dialoog, begrip en bewustwording van de bezoekers over alle aspecten van het Palestijnse volk en land, als een boodschap van hoop.
Het museum heeft ook tot doel een documentatie-, vormings- en gemeenschapscentrum te worden waar bezoekers en Palestijnen elkaar kunnen ontmoeten en informeren. De kernwaarden zijn respect voor mensen, feiten en cultuur.
Het doel kan verwezenlijkt worden in samenwerking met andere instellingen en musea in de wereld die het verhaal brengen over Palestina.
Voor de verwezenlijking van dit belangeloos doel heeft zij onder meer de volgende activiteiten tot voorwerp: Het organiseren en mede-organiseren van: tijdelijke en vaste tentoonstellingen, voorstellingen, workshops, infomomenten, evenementen, fuiven en activiteiten van allerlei aard gespreksavonden e.d….
Daarnaast kan de vzw alle activiteiten verrichten die rechtstreeks of onrechtstreeks bijdragen tot de verwezenlijking van haar doel.
Zij kan subsidies verwerven, zowel van de overheid als van private instellingen, aan sponsoring doen en vertegenwoordigers uitzenden in binnen- en buitenland en zelf als vertegenwoordiger dagelijks optreden.
Zij is bevoegd om handelsdaden te stellen voor zover deze in overeenstemming zijn met het doel omschreven in het eerste lid en voor zover de winst gebruikt wordt om dit doel te bereiken. Zij kan alle roerende en onroerende goederen die zij voor het verwezenlijken van haar doel nodig heeft, bezitten of verkrijgen en er alle eigendomsrechten en andere zakelijke rechten op uitoefenen.
Zij kan daartoe alle nuttige rechtshandelingen en daden stellen, en onder meer overeenkomsten sluiten, personeel aanwerven, contracten ondertekenen, verzekeringspolissen afsluiten, goederen in huur nemen, dit alles zowel in binnen- als in buitenland.
De vzw mag rechtstreeks noch onrechtstreeks enig vermogensvoordeel uitkeren aan de oprichters, de leden, de bestuurders of enig andere persoon, behalve voor het in de statuten bepaald belangeloos doel. Elke verrichting in strijd met dit verbod is nietig.
LEDEN
Art. 5. De vereniging is samengesteld uit minstens drie werkende leden (hierna: leden genoemd). De eerste leden zijn de stichters.
Op de zetel van de vereniging wordt door het bestuur een register van de leden gehouden. Dit register vermeldt de naam, voornaam en woonplaats van de leden en de datum van toetreding en uittreding. Dit register mag in elektronische vorm bijgehouden worden. Alle leden kunnen op de zetel van de vereniging het ledenregister raadplegen. Daartoe richten zij een schriftelijk verzoek aan het bestuur.
Art. 6. Elke aanvraag tot lidmaatschap Elke natuurlijke persoon en elke rechtspersoon kan zich kandidaat stellen als lid. Een kandidaat-lid dient zijn verzoek schriftelijk te richten aan het bestuur. Dit schriftelijke verzoek kan gebeuren per brief of per e-mail.
Het bestuur beslist vrij over elk verzoek tot toetreding. Deze beslissing moet niet gemotiveerd worden. Tegen deze beslissing is geen beroep mogelijk.
De voorwaarden om lid te kunnen worden van de vzw zijn: het onderschrijven van de doelstellingen, visie en missie van de vzw, en het respecteren van de statuten en reglementen.
Leden hebben de rechten en plichten die in de wet en deze statuten zijn omschreven.
Leden die wensen uit te treden delen dit mee aan het bestuur per brief of per e-mail. Het ontslag gaat onmiddellijk in. Als door de ontslagneming van een lid het aantal leden onder het wettelijk of statutair minimum daalt, dan wordt de ontslagneming opgeschort totdat na een redelijke termijn in een vervanging is voorzien.
Een lid wordt geacht ontslag te nemen in volgende omstandigheden en het lidmaatschap vervalt onmiddellijk en automatisch als een lid in strijd handelt met de doelstellingen van de Vereniging. Dan kan het Bestuur het lidmaatschap schorsen in afwachting van de Algemene Vergadering waarop beslist wordt over de beëindiging van het lidmaatschap.
Het lidmaatschap eindigt van rechtswege ingeval het lid overlijdt, failliet, onbekwaam of in staat van verlengde minderjarigheid wordt verklaard, of onder voorlopig bewind wordt gesteld.
Art. 7. De algemene vergadering beslist of een bijdrage verschuldigd is door de leden. De maximale jaarlijkse bijdrage kan nooit meer bedragen dan 20 euro.
ALGEMENE VERGADERING – SAMENSTELLING
Art. 8. De algemene vergadering is samengesteld uit alle leden en wordt voorgezeten door de voorzitter van het bestuur,
bij diens afwezigheid door de oudste in anciënniteit van de aanwezige bestuurders.
ALGEMENE VERGADERING – BEVOEGDHEID
Art. 9. De algemene vergadering is bevoegd voor:
een statutenwijziging;
de benoeming en afzetting van bestuurders en de bepaling van hun bezoldiging, indien toepasselijk;
de benoeming en afzetting van commissarissen en de bepaling van hun bezoldiging, indien toepasselijk;
de kwijting aan bestuurders en commissarissen en in voorkomend geval het instellen van een verenigingsvordering tegen hen;
de goedkeuring van de jaarrekening en de begroting;
de ontbinding van de vereniging;
de aanvaarding en de uitsluiting van een lid;
de omzetting van de vzw in een ivzw, in een coöperatieve vennootschap erkend als sociale onderneming of in een erkende coöperatieve vennootschap sociale onderneming,
een inbreng om niet van een algemeenheid te doen of te aanvaarden
elke andere bevoegdheid die aan de algemene vergadering wordt toegewezen door deze statuten of de wet.
ALGEMENE VERGADERING – BIJEENROEPING
Art. 10. De algemene vergadering wordt door de voorzitter van het bestuur bijeengeroepen in de gevallen bepaald bij de wet of wanneer het bestuur dit nodig acht.
De oproeping tot de algemene vergadering dient te geschieden per gewone brief of per e-mail aan alle leden en bestuurders, ten minste 15 dagen vóór de vergadering. Deze mededeling bevat een ontwerp van agenda van de vergadering. Elk door ten minste één vijfde van de leden ondertekend voorstel dat minstens 8 dagen vóór de algemene vergadering per brief of e-mail bij het bestuur aankomt, wordt op de agenda gebracht.
Er wordt minstens eenmaal per jaar een gewone algemene vergadering gehouden voor het goedkeuren van de jaarrekening en de begroting. Deze vergadering wordt uiterlijk binnen de 6 maanden na afsluiting van het boekjaar gehouden.
Wanneer minstens één vijfde van de leden daarom vraagt, roept het bestuur een algemene vergadering bijeen binnen de 21 dagen na het verzoek en de algemene vergadering wordt gehouden uiterlijk op de 40ste dag na dit verzoek.
Art. 11. Het bestuur kan de leden de mogelijkheid geven om op afstand deel te nemen aan de algemene vergadering door middel van een door de vzw ter beschikking gesteld elektronisch communicatiemiddel. De voorwaarden en procedure omschreven in artikel 9:16/1 WVV zijn van toepassing.
ALGEMENE VERGADERING – BESLISSINGEN
Art. 12. De bestuurders geven antwoord op de vragen die hun door leden, vooraf of tijdens de vergadering, mondeling of schriftelijk, worden gesteld en die verband houden met de agendapunten.
Na goedkeuring van de jaarrekening beslist de algemene vergadering bij afzonderlijke stemming over de aan de bestuurder te verlenen kwijting.
Art. 13. De algemene vergadering kan beraadslagen ongeacht het aantal aanwezige of vertegenwoordigde leden.
Beslissingen worden genomen bij gewone meerderheid van de aanwezige en vertegenwoordigde leden, behalve wanneer anders bepaald in het WVV of in deze statuten.
De leden kunnen eenparig en schriftelijk alle besluiten nemen die tot de bevoegdheid van de algemene vergadering behoren, met uitzondering van statutenwijzigingen.
Art. 14. Elk lid heeft één stem op de algemene vergadering. Elk lid kan zich door een ander lid laten vertegenwoordigen.
Bij gelijkheid van de stemmen heeft de voorzitter doorslaggevende stem.
Art. 15. Het wijzigen van de statuten of het doel, de uitsluiting van een lid, de ontbinding van de vzw en alle andere gevallen in de wet bepaald, kan slechts besloten worden in een buitengewone algemene vergadering wanneer twee derde van de stemgerechtigde leden aanwezig of vertegenwoordigd zijn.
Voor een statutenwijziging is vereist dat de wijzigingen in de oproeping nauwkeurig zijn vermeld. De uitsluiting van een lid moet aangegeven zijn in de oproeping.
In het geval minder dan twee derde van de leden aanwezig zijn, is een tweede bijeenroeping nodig en de nieuwe vergadering beraadslaagt en besluit op geldige wijze, ongeacht het aantal aanwezige of vertegenwoordigde leden. De tweede vergadering mag niet binnen de 15 dagen volgend op de eerste vergadering worden gehouden.
Een wijziging van de statuten of de uitsluiting van een lid is alleen dan aangenomen, wanneer zij twee derde van de uitgebrachte stemmen heeft verkregen. Voor de ontbinding is een vier vijfde meerderheid van de uitgebrachte stemmen vereist. Onthoudingen worden noch in de teller noch in de noemer meegerekend.
Indien de statutenwijziging echter betrekking heeft op het voorwerp of het belangeloos doel van de vereniging, is zij alleen dan aangenomen, wanneer zij vier vijfde van de uitgebrachte stemmen heeft verkregen, waarbij onthoudingen noch in de teller noch in de noemer worden meegerekend.
Art. 16. Beslissingen van de algemene vergadering worden opgenomen in notulen en bijgehouden in het interne vzw-dossier. De beslissingen worden aan de leden en de belanghebbende derden die erom verzoeken per brief of per mail meegedeeld.
BESTUUR – SAMENSTELLING
Art. 17. De vzw wordt bestuurd door een bestuursorgaan, in deze statuten bestuur genoemd. Het is samengesteld uit ten minste drie bestuurders. Indien en zolang de vereniging minder dan drie leden heeft, mag het bestuur uit twee bestuurders bestaan.
Het bestuur kiest uit de bestuurders een voorzitter. De voorzitter roept de vergaderingen bijeen en zit deze voor. Bij afwezigheid van de voorzitter zal de oudste in anciënniteit de vergadering voorzitten.
De bestuurders worden door de algemene vergadering bij gewone meerderheid benoemd voor een termijn van 4 jaar. Het mandaat van de bestuurders is hernieuwbaar. Zij zijn te allen tijde door de algemene vergadering afzetbaar met een gewone meerderheid van de stemmen.
De bestuurder die wenst ontslag te nemen brengt het bestuur hiervan schriftelijk op de hoogte. Zakt het aantal bestuurders door zijn of haar ontslag onder het minimum voorzien in deze statuten of het WVV, dan oefent de bestuurder zijn mandaat uit totdat er binnen een redelijke termijn in zijn vervanging is voorzien.
Het mandaat van bestuurslid is onverenigbaar met een politiek mandaat of bestuurslid van een politieke partij.
De bestuurders oefenen hun mandaat onbezoldigd uit. Benoeming, ontslag en afzetting van een bestuurder worden in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad bekendgemaakt.
BESTUUR – BEVOEGDHEID
Art. 18. Het bestuur bestuurt de vzw. Het is bevoegd om alle handelingen te verrichten die nodig of dienstig zijn voor de verwezenlijking van het voorwerp en het doel van de vzw, met uitzondering van de handelingen waarvoor volgens de wet of de statuten de algemene vergadering exclusief bevoegd is.
Het bestuur vaardigt alle interne reglementen uit die zij nodig acht.
Art. 19. Het bestuurs geeft jaarlijks rekening en verantwoording aan de algemene vergadering van haar beleid over het afgelopen jaar.
BESTUUR – BIJEENROEPING
Art. 20. Het bestuur wordt bijeengeroepen wanneer het belang van de vzw dit vereist. Elke bestuurder kan het bestuur bijeenroepen door een verzoek te richten aan de voorzitter van het bestuur.
Bestuurders worden per mail of per brief opgeroepen om deel te nemen aan de bestuursvergadering minstens 8 dagen voorafgaand aan de datum van de vergadering. De oproeping bevat datum, uur en plaats van de bijeenkomst, evenals de agenda. Een bestuurder kan zich op de bestuursvergadering laten vertegenwoordigen door een andere bestuurder
BESTUUR – BESLISSINGEN.
Art. 21. Het bestuur kan beraadslagen als minstens de helft van de bestuurders aanwezig of vertegenwoordigd zijn. De vergadering wordt voorgezeten door de voorzitter, of bij diens afwezigheid, door de oudste in anciënniteit van de aanwezige bestuurders.
Het bestuur is een college en neemt beslissingen op basis van overleg, consensus en samenwerking. Indien er geen consensus gevonden wordt, neemt het bestuur beslissingen bij gewone meerderheid. Bij gelijkheid van de stemmen heeft de voorzitter of bestuurder die de vergadering voorzit, doorslaggevende stem, behalve inden het bestuur maar uit twee bestuurders bestaat.
De beslissingen van elke vergadering worden opgenomen in notulen en maken deel uit van het interne vzw-dossier. De notulen van de vergadering worden ondertekend door de voorzitter en secretaris en door de bestuurders die erom verzoeken.
De beslissingen worden aan de bestuurders, leden en belanghebbende derden die erom verzoeken, per brief of per mail meegedeeld.
Art. 22. Indien een bestuurder bij een agendapunt, rechtstreeks of onrechtstreeks, een belang heeft van vermogensrechtelijke aard dat strijdig is met de belangen van de vzw, meldt de betrokken bestuurder dit aan het bestuur en mag de bestuurder niet deelnemen aan de beraadslaging, noch stemmen over dit punt.
De verklaring en toelichting worden opgenomen in de notulen van de vergadering van het bestuur die over de beslissing oordeelt.
Indien een meerderheid van de bestuurders een strijdig belang hebben van vermogensrechtelijke aard, wordt het punt voorgelegd aan de algemene vergadering.
Deze procedure is niet van toepassing indien de beslissing betrekking heeft op gebruikelijke verrichtingen die plaatshebben onder de voorwaarden en tegen de zekerheden die op de markt gewoonlijk gelden voor soortgelijke verrichtingen.
DAGELIJKS BESTUUR
Art. 23. Het bestuur kan één of meerdere van zijn bestuurders, als dagelijks bestuurders aanstellen. Een dagelijks bestuurder wordt benoemd voor de duur van hun mandaat als bestuurder. Indien meerdere dagelijks bestuurders worden aangesteld oefenen zij hun mandaat alleen uit.
Het dagelijks bestuur omvat zowel de handelingen en de beslissingen die niet verder reiken dan de dagelijkse behoeften van de vereniging, als de handelingen en beslissingen die, ofwel om reden van hun minder belang dat ze vertonen, ofwel omwille van hun spoedeisend karakter, de tussenkomst van het bestuur niet rechtvaardigen. Het dagelijks bestuur verzorgt onder andere de lopende zaken en de dagelijkse briefwisseling, tekent geldig bij bankinstellingen en gaat alle mogelijke verbintenissen aan om de dagelijkse werking van de vereniging te verzekeren.
Het dagelijks bestuur kan niet zonder toestemming van het bestuur beslissingen nemen of rechtshandelingen stellen bij transacties voor bedragen van meer dan 10.000 euro.
Het dagelijks bestuur rapporteert maandelijks aan het bestuur en neemt deel aan de algemene vergadering. Zijn mandaat is onbezoldigd.
De benoeming en ambtsbeëindiging van het dagelijks bestuur wordt openbaar gemaakt door neerlegging in het verenigingsdossier, en door publicatie van een uittreksel in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad.
Elke dagelijks bestuurder kan op elk moment ontslag nemen door het ontslag schriftelijk mee te delen aan het bestuur. Een dagelijks bestuurder kan op elk moment afgezet worden door het bestuur met een gewone meerderheid van de uitgebrachte stemmen. Hierbij worden de eventuele contractueel bepaalde voorwaarden nageleefd.
VERTEGENWOORDIGING
Art. 24. Het bestuur vertegenwoordigt de vereniging in alle gerechtelijke en buitengerechtelijke handelingen. Zij kan alle handelingen van beheer en beschikking stellen voor zover deze niet door het WVV of de statuten bij uitsluiting aan de algemene vergadering zijn voorbehouden.
Art. 25. Het bestuur kan één of meerdere vertegenwoordigers aanstellen. Enkel bestuurders kunnen onder deze vertegenwoordigingsclausule vallen.
Het bestuur kan gevolmachtigden aanduiden die bevoegd zijn om de vzw afzonderlijk te vertegenwoordigen voor hun specifiek mandaat. Alleen bijzondere en beperkte volmachten voor bepaalde of een reeks bepaalde rechtshandelingen zijn geoorloofd.
Aansprakelijkheid van de bestuurders.
Art. 26. Aansprakelijkheid van bestuurders.
De bestuurders en dagelijks bestuurders (en alle andere personen die ten aanzien van de vzw werkelijke bestuursbevoegdheid hebben gehad) zijn tegenover de vzw aansprakelijk voor fouten begaan in de uitoefening van hun opdracht. Dit geldt ook tegenover derden voor zover de begane fout een buitencontractuele fout is. Deze personen zijn evenwel slechts aansprakelijk voor beslissingen, daden of gedragingen die zich kennelijk buiten de marge bevinden waarbinnen normaal voorzichtige en zorgvuldige bestuurders, geplaatst in dezelfde omstandigheden, redelijkerwijze van mening kunnen verschillen.
Aangezien het bestuur een college vormt, is hun aansprakelijkheid voor de beslissingen of nalatigheden van dit college hoofdelijk.
Wat fouten betreft waaraan zij geen deel hebben gehad, zijn zij evenwel van hun aansprakelijkheid ontheven indien zij de beweerde fout hebben gemeld aan het collegiaal bestuur. Deze melding, evenals de bespreking waartoe zij aanleiding geeft, wordt opgenomen in de notulen.
Deze aansprakelijkheid, samen met elke andere schadeaansprakelijkheid die voortvloeit uit het WVV of andere wetten of reglementen, evenals de aansprakelijkheid voor de schulden van de rechtspersoon bedoeld in de artikelen XX.225 en XX.227 van het Wetboek van economisch recht is beperkt tot de in art. 2:57 van het WVV opgenomen bedragen.
BOEKHOUDKUNDIG JAAR
Art. 27. Het boekhoudkundig verenigingsjaar gaat in op 1 januari en eindigt op 31 december. In afwijking hiervan loopt het eerste boekjaar vanaf heden tot en met 31 december van het jaar 2025.
Art. 28. De boekhouding wordt gevoerd overeenkomstig artikel 3:47 van het WVV en de betreffende uitvoeringsbesluiten. Het bestuur legt de jaarrekening van het voorgaande boekjaar en de begroting ter goedkeuring voor aan de algemene vergadering. De jaarrekening wordt binnen de 30 dagen na goedkeuring neergelegd in het dossier op de griffie van de ondernemingsrechtbank. Voor zover van toepassing wordt de jaarrekening ook neergelegd bij de Nationale Bank van België.
ONTBINDING
Art. 29. De vereniging kan op elk ogenblik ontbonden worden door een beslissing van de algemene vergadering onder dezelfde voorwaarden als voor de wijziging van het voorwerp of van het belangeloos doel van de vereniging. Bij ontbinding van de vereniging, zal het resterend vermogen besteed worden aan een vereniging met een gelijkaardig belangeloos doel.
SLOTCLAUSULE
Art. 30. Voor alles wat bij deze statuten niet werd geregeld, geldt de in voege zijnde wetgeving, met name het WVV en de (toekomstige) uitvoeringsbesluiten.
Aldus opgemaakt in twee exemplaren, waarvan er één bewaard wordt op de maatschappelijke zetel van de vereniging en waarvan het andere wordt neergelegd op de Griffie van de Ondernemingsrechtbank te Leuven, op ../../….
OVERGANGSBEPALINGEN
Het eerste boekjaar van de Vereniging zal lopen vanaf de oprichting tot en met 31 december 2025.
De Buitengewone Algemene Vergadering beslist om als bestuurders van de vereniging volgende personen te benoemen:
1. Kristine Verhoeven, voorzitter, wonende Tweewatersstraat 15 te 3000 Leuven
2. Nurhan Abujidi, ondervoorzitter, wonende Hoegaardsestraat 121, 3000 Leuven.
3. Jean-Paul Van Camp, secretaris – penningmeester, wonende te Jagersberg 9 te 3294 Molenstede
Deze bestuurders vormen ook het dagelijks bestuur en worden benoemd voor een termijn van 4 jaar.
Deze bestuurders zullen hun mandaat onbezoldigd uitoefenen.
De oprichters,
1. Jean-Paul Van Camp, wonende 3294 Molenstede
2. Kristine Verhoeven, wonende te 3000 Leuven
3. Nurhan Abujidi, wonende te 3000 Leuven.
Website: PalestinaMuseum.be
mailadres:info@palestinamuseum.be
Naam en handtekening van de stichters en bestuurders
